****

Age of Empires III: The Asian Dynasties

Age of Empires III: The Asian Dynasties

Když vyšlo Age of Empires, nikdo nic závratného asi nečekal, dokud si tu hru nekoupil. Všechno to nové prostředí ze starověku, všechny ty národy a reálné zpracování až do konce. Ovšem, když před nějakým půlrokem vyšlo Age of Empires III, každý hráč spěchal do nejbližšího obchodu, aby si tu herní pecku koupil. Teď už tu máme v pořadí druhý datadisk pro AoE III s titulem The Asian Dynasties, v překladu Asijské dynastie. Jak název většině napoví, střetneme se ať už na bitevním poli nebo při obchodování s východními Asiaty.

Děj hry se odehrává zhruba od 15. do 19. století, takže od objevení Ameriky až po plynulé obchodování mezi Evropou a Asií. Dozvíme se něco z historie o Japoncích, Číňanech a Indech. Střety budou hlavně s Evropany a s obyvateli Ameriky, ale dočkáme se i krvavých bitev mezi samotnými Asiaty.

Ve hře přibudou tři již zmíněné civilizace, každá mající své výhody a nevýhody, jak je tomu u ostatních, a pro každou z nich bude připravena kampaň o pěti misích, každá se svým vlastním, realisticky zpracovaným příběhem a prostředím. Budovy změní svůj vzhled na asijské, přibude patnáct monumentálních wonderů (divů), ke kterým se tvůrci vrací z AoE II, ale už nebudou jako podmínka vítězství, ale dají vám jen různé bonusy, jako tomu je třeba v Rise of Nations. Do boje se vydáme například s proslulými Samuraji, ale přibudou i speciální jednotky, třeba tzv. Damiyo, které vám dává různé bonusy. Také obtížnost Hard by se (konečně) měla stát opravdu Hard, protože podle fanoušků byla až moc snadná, avšak ostatní obtížnosti by měly zůstat stejné. Multiplayer přinese nové mapy, nové karty na vylepšení, ale i přebindované hotkeye, vše podle přání profesionálních i amatérských hráčů, čili by měli být všichni spokojeni.

Ti, kteří se nemohou dočkat, co nové civilizace přinesou, si mohou přečíst můj menší spoiler.

Japonsko

Lidské osídlení japonských ostrovů Japonci začalo před nějakými 10,000 lety, prosazovat se začali v 8. století n.l. Japonsko mělo autoritu především díky jejich slavným Samurajům, vedenými Šoguny a Damiyi (lordy). V této hře nám japonská kampaň přiblíží spory mezi dynastií Toyotomi a šogunátem Tokugawa. Ve hře začínají s dvěma Ikko-Ikki mnichy místo průzkumníka, a narozdíl od všech ostatních civilizací nemohou získávat potraviny ze zvířat.

Indie

Vše to začalo před nějakými 9,000 lety v údolí Indus. S druhou nejvyšší populací, a čtvrtou nejlepší ekonomikou, Indie vyznačuje svojí cenu mnoha způsoby. Z počátku patřila Británii, ale pak mezi nimi vznikly spory a byly bitvy, u kterých stojí za to se zmínit o indických Sepoyích a válečných slonech. Hra nám ukáže události v průběhu První Indické války za Nezávislost. Na počátku mají dva Brahminy na slonech, a jejich vesničané stojí dřevo místo jídla.

Čína

Všichni Čínu známe hlavně díky papíru, tisku, kompasu a především střelnému prachu. Dynastie Ming Číně přinesla výborné lodní i pozemní vojsko, ze kterého jde strach už na pohled. V čínské kampani se podíváme na objevování Nového světa Číňany v době objevů. Místo průzkumníka mají mistra Shao-lin, a jejich jednotky se vyrábějí rovnou po oddílech.

A teď už ponechme faktů a podíváme se, co přineslo hraní. No, po pár minutách hraní jsem byl upřímně znechucen. Všechno je moc světlé, až z toho po chvíli nepříjemně bolí oči, ale kdo ví, možná to je za účelem, aby hráči netrávili tolik času u počítače. Dále mi tu chybí možnost natáčení budov, což znemožňuje stavění v úzkém terénu. Také mi vadí videjko před každou misí – je velmi dlouhé, ale když se na něj nepodíváte, tak nemáte tušení, o co jde.

Závěrem bych dodal, že až na pár výjimek si myslím, že s touto výbornou, ač náročnou grafikou, líbivým zvukem a doprovodnou hudbou a se zajímavým historickým námětem tento datadisk určitě nesmí chybět v poličce každého majitele Age of Empires III.