****

FIFA 08

FIFA 08

Jaké jsou letos novinky?

Celá hra je samozřejmě kompletně v češtině, včetně komentáře během zápasu namluveného dvojkou Bosák – Svěcený. Podle informací z internetu jsem sice zjistil, že oba na letošních komentářích opět pracovali, ale během hry jsem žádné velké změny nezaznamenal. Stále slyšíte stejné hlášky jako „Dino Koller“ nebo „český expres Baroš", jinak proti němu nemám snad žádné výhrady. Během zápasu mluví komentátoři k ději na hřišti a jen zřídka se stane, že řeknou něco, co zrovna moc nedává smysl. Zkoušel jsem třeba, co se stane, když dám gól s brankářem. Ozvalo se: „Tak takové góly, Míro, můžou dávat opravdu jen ti nejlepší útočníci…;-)“ Největší letošní novinkou jsou asi dva nové módy Buď hvězda a Zónová hra.

Buď hvězda – Vyberete (nebo vytvoříte) si jednoho hráče a toho ovládáte celý zápas nebo sezónu. Staráte se o něj, vylepšujete ho, plníte s ním úkoly během zápasu a můžete se tak vypracovat až na velkou hvězdu. Navíc máte možnost si tímto způsobem zahrát až ve čtyřech na jednom PC buď jako spoluhráči, nebo jako protihráči. Takto to zní krásně, ale pokud hrajete sami, naprostou většinu času má balón počítač, můžete se sice hlásit o centr, přihrávku, narazit si, ale nic převratného to není. Prostě v okamžiku, kdy chcete míč, stisknete příslušné tlačítko, jako kdybyste hráče s mičudou ovládali sami. Ten vám přihraje nehledě na to, jestli jste obsazení nebo stojíte na druhé straně hřiště. Pokud naopak vy nahrajete počítači, dopadne to většinou ztrátou míče.

Zónová hra - Místo jednoho hráče si vybíráte celou řadu – brankáře, obranu, zálohu a útok. Opět je tu možnost zahrát si takto až ve čtyřech hráčích na jednom PC. Tento mód už je podle mě daleko více zajímavý a zábavnější než Buď hvězda. Pokud hrají třeba tři hráči za tři řady (gólmana ovládá PC), tak už se dá celkem slušně taktizovat, nahrávat si, nabíhat, prostě hrát dobrý fotbal.

Pokud hrajete sami, jsou oba módy celkem nudné, hru s více hráči jsem si bohužel neměl možnost vyzkoušet, ale pokud by se hrálo ve třech či čtyřech, nemuselo by to být špatné. Hra obsahuje, mimo jiné, kompletní českou Gambrinus Ligu. Nově si jde také ukládat replay celého zápasu. Buď si ho uložíte klasicky, nebo si ho exportujete jako video ve formátu wmv. Export probíhá tak, že se vám přes celou obrazovku spustí zápas a vy můžete s kamerou pohybovat kolem dokola a používat zoom. Výsledné video má celkem slušnou kvalitu a můžete si tak vytvořit efektní sestřih vašich nejpovedenějších akcí.

Hratelnost

Po odehrání spousty zápasů musím říct, že je hratelnost stejná jako v předchozích dílech – slušná. Nově se můžete kdykoli během zápasu přepnout na brankáře a tím třeba zachránit nějaké ty góly z rychlých braků. Brankáři totiž sami proti míči nevyběhnou. Dále autoři přidali nějaké nové kličky, máte možnost vytvářet si vlastní formace, byly kompletně předělány animace gólmanů. Vypadají mnohem lépe než ty původní. Přibylo i pár dalších animací – např. při přímém kopu si brankář sestavuje hráče a řve na ně, při autu hráči, když je třeba, zdržují a nechtějí dát soupeřovi balón a i oslavování právě vstřelené branky se dočkalo pár obměn. Umělá inteligence nedostála moc velkých změn, takže nic nového nečekejte. Největší problém vidím asi v nasměrování přihrávky. Uvidíte třeba krásnou dlouhou „ulici“ až k spoluhráči, ale bojíte se mu přihrát, protože AI by si mohla usmyslet, že nahraje někomu poblíž. Ať jsem zkoušel klasické nahrávky nebo nahrávky do běhu, velice často se stalo, že jsem nahrál jinam, než jsem chtěl.

Technické zpracování

Jedním slovem – hrůza. Pokud bych hledal rozdíly mezi letošní a loňskou verzí, asi bych jich moc nenašel. Dokonce se mi zdá, že v letošním dílu došlo u pár věcí i ke zhoršení. Grafika během hry je stále stejná (rozuměj hrozná) a majitelům konzolové next-gen verze můžeme opravdu jen závidět. Co mě ale hodně překvapilo, byly opakované záběry. Autoři se asi snažili vnést do hry dojem, že jde o TV vysílání a všechny opakovačky jsou opravdu hnusně rozmazané. Dále se hrůzostrašně mění detaily hráče, pokud se od něj kamera trochu vzdálí. Nevím, jestli to je kvůli tomu, aby se hra na slabších strojích nezadrhávala, ale i přes to je to opravdu hodně přehnané. Na obrazovce to potom vypadá tak, že k vám přibíhá „cosi“, co se, jakmile to projde neviditelnou hranicí, najednou změní v hráče. Vypadá to opravdu strašně. Všechny textury, hlavně tedy textury diváků a personálu stadionu, by už taky mohly dostat vyšší rozlišení, to současné je opravdu dost nízké. Pohyby hráčů jsou hrozně strnulé a sekané. Když s někým sprintujete moc dlouho a on se unaví, zpomalí se jeho rychlost. Bohužel se ale už nezpomalí animace sprintu, takže to pak vypadá, jako kdyby běhal na místě. Grafika je asi ze všech mínusů hry to největší. HW náročnost se nezměnila, takže pokud jste rozjeli minulý ročník, rozjedete i tento.

Závěrečné shrnutí

Opět se potvrdilo, že EA prodává skoro za jednu z nejvyšších cen na trhu titul, ve kterém se toho od minule moc nezměnilo. Zábava je to sice solidní, letos navíc i s multiplayerem na jednom PC, ale za tu cenu se koupě vyplatí spíš jen skalním fanouškům. Doufejme, že příští rok se už autoři přestanou vymlouvat na zastaralost domácích PC, kvůli které prý stále ještě nevydali FIFU v next-gen grafice a udělají pořádný fotbal.

Shlédněte také video ze hry. (4:27 minut)